Press "Enter" to skip to content

Формувальне оцінювання

Види формуючого оцінюванняЦілі оцінювання
Вхідне, попереднє
оцінювання
1. Визначення навчальних потреб учнів
Поточне оцінювання2. Спонукання учнів до
самоспрямування у навчанні та
співпраці
Підсумкове
оцінювання
3. Відслідковування прогресу в навчанні
учнів
4. Перевірка розуміння учнями
особливостей власного мислення та
спонукання їх до самопізнання
5. Перевірка рівня здобутих учнями
знань та отриманих навичок

Роз’яснення цілей формуючого оцінювання

Цілі оцінювання Чому це важливо
Визначення навчальних
потреб учнів
При вивченні кожної нової теми учні використовують свій життєвий досвід, наявні уміння і мають різні мотиви та інтереси. Оцінка й розуміння попередніх знань, умінь та уявлень учнів допомагають учителям розробити процес навчання таким чином, щоб змінити неправильне розуміння, здійснювати диференційоване навчання учнів та спиратися на попередній досвід.
Спонукання учнів до самоспрямування у
навчанні та
співробітництва
Однією з цілей освіти є підготовка для суспільства особистостей, які здатні вчитися самі та співпрацювати з іншими. Ці навички особливо важливі у 21 столітті, коли відбуваються стрімкі технологічні зміни. Відповідно до них потрібно постійно навчатися новим навичкам та оновлювати старі вміння.Оцінювання власних навичок з самоспрямування у навчанні допомагає учням самим ефективніше планувати власні досягнення кращих результатів без сторонньої допомоги. Учні мають уміти працювати самостійно, в команді і малих групах для того, щоб навчитися визначати та використовувати цілу низку інструментів та ресурсів, якими володіють інші члени команди, ризикувати та навчатися на своїх помилках.
Відслідковування
прогресу в навчанні
учнів
Коли учні постійно й своєчасно отримують відомості про те, як саме відбувається їх навчання, розуміють, що засвоїли добре, а над чим ще слід додатково працювати, то вони можуть узяти більшу відповідальність за власний процес навчання, самостійно здійснювати контроль результатів свого навчання та оцінювати шлях власного просування у
навчанні. Таким чином, відбувається постійний зворотній зв’язок між учнем і вчителем при аналізі результатів навчання. Оцінювання, при якому здійснюється такий корисний зворотній зв’язок, показує учням, де є їхні конкретні «слабкі та сильні місця».
Перевірка розуміння
учнями особливостей
власного мислення та
спонукання їх до
самопізнання
Дослідження показують, що цінність учнівського мета-пізнання полягає у тому, щоб вони знали про основні способи свого мислення та усвідомлювали процес власного мислення. Це стає однією з найбільш ефективних стратегій покращення результатів навчання учнів. Важливо, щоб учні думали про своє навчання як про процес. Тоді вони краще здатні сприймати нові знання та узагальнювати щойно вивчене до різних контекстів. Самооцінювання учнями способів власного мислення може допомогти їм усвідомлювати переваги та недоліки свого мислення, а вчителям перевірити і корегувати розуміння учнями власної траєкторії навчання.
Визначення рівня
здобутих учнями знань
та отриманих навичок
Коли учні мають можливість продемонструвати свої знання та навички, можуть показати свою здатність презентувати ідею або висновки за проектом, представити ці ідеї чи продукти своєї діяльності для інших, отримувати від інших думки про створений продукт проекту, вони розвивають власні навички та вчаться один від одного. Демонстрація знань та навичок дозволяє учням надавати зворотній зв’язок один одному, самостійно оцінювати свої власні сильні сторони та визначати напрями, де їм потрібно покращити результати власного навчання.